söndag 1 augusti 2021

Min gamle åkompis

I lördagens Corren
Såg ni det här reportaget om Kristofer Sandberg i lördagens Corren? Eller ni kanske redan har sett det i MVT?
Som ung bodde denna världsreporter i Mantorp, närmare bestämt granne med mig på Prästgårdsvägen.
Vad som inte nämns i reportaget är att Kristofer senare som sommarvikarie på Correns fotoavdelning 1998 åkte på veckolång paddeltur med sin skrivande granne. Detta i en av mina många sommarturneer för Correns räkning. Kristofer och jag var Correns "Två män på åna" när vi i en kanadensare gjorde hela Stångån från dess källa neråt Vimmerby till ändå till Linköping.
Det var en resa, det. 
Och roligt, hade vi. Så vi skrattade och så vi paddlade. I alla fall jag. Jag minns särskilt väl när vi kom ut under väg 34 i Järnlunden och det blåste halv storm. Jag satt fram och fick ta i så jag var blå, armarna värkte och musklerna skrek efter hjälp. Då vände jag mig om för att se hur Kristofer hade det. Det är alltid tyngre där bak. Men, då satt han och fotade!
Fast jag förlät honom, förstås. Det var ju bara för en kort stund han höll upp med paddlingen och för att komma framåt måste man hjälpas åt.  Det gjorde vi och hade också väldigt roligt, såväl i som utanför kanadensaren.
Dessutom tog han så fina bilder under hela den veckolånga resan.

1 kommentar:

Anders Jacobsson sa...


Det var alltid kul att jobba ihop med Kristofer.