lördag 21 augusti 2021

Jag var caddie åt Kalle

Bild: Jörgen Auer
Visst ligger några av hålen på Bråvikens Golfklubb vackert. Som det här när Tomas Månsson puttar för att gå i hål på åttans green. Med Victor Glimrén-Sjöström, Kalle Geisler och Thommy Johnsson som motspelare och vittnen. Och med Bråviken i bakgrunden och delar av Kolmården. 

Bild: Jörgen Auer
Jag var där som caddie åt Kalle Geisler (sambo med min syster Ami) som deltog i IFK Masters Stjärnslaget 2021, arrangerat av Sällskapet äldre IFK-are, där även jag är medlem. Och det IFK jag pratar om är naturligtvis IFK Norrköping. Ja, jag har spelat i föreningens färger. I pojklagen på 60-talet.

Bild: Jörgen Auer
Bråvikens Golfklubb bildades 1993 då banan som började byggas 1990 stod färdig på före detta Manheims säteri. Gården har gamla anor från 1300-talet, men hette då Torp. Häradshövdingen Gustaf Boherman ägde Torp i början av 1800-talet och var den som tilläts byta gårdsnamnet till Manheims säteri. Ett namn som lever kvar eftersom golfrestaurangen heter just Manheims säteri restaurang.
Bild: Jörgen Auer
Här en stilstudie på Kalle Geisler som började riktigt bra, men som var något svajig och hade en längre svacka i "andra halvlek". Som helhet dock en klart godkänd insats med 72 slag. Och han var nöjd.

Bild: Jörgen Auer
Förre mittbacken Tomas Månsson, ursprungligen från Derby och Linköpingsbo än i dag, var en av många före detta A-lagsspelare som var på plats. Andra spelare och ledare  jag såg var Janne Hellström (caddie), Håkan Pettersson, Stefan Hellberg, Thomas Nordahl, Bosse Axberg, Janne Svensson, Jan-Åke Jonsson, Filip Apelstav, Mikael Blomberg, Bert-Ottar Blom, Ragnar Byhlén (Ericsson), andra som jag endast såg i resultatlistan var Harry Bild, Håkan Lundström, Leif Skinnet Andersson, Peter Liljedahl.

Bild: Jörgen Auer
Och här ses en före detta hockeyspelare rikta in sig mot Manheims säteri. Thommy Johnsson, center om jag inte minns fel, på 60-talet i IFK Norrköping och även i sammanslagningen IFK/IKS, det som 1973 blev Vita Hästen. Det måste vara hockeyskotten som gör att Thommy slår så raka slag i golf. 

Bild: Jörgen Auer
Bråvikens GK ligger som sagt fint och från några av banans hål har man fin utsikt ut mot vattnet. Här ses långt bort Djuröns stora byggnader, tillhöriga Svenska lantmännens spannmålshamn. Från början byggdes där en mjölkvarn och namnet lever kvar hos många Norrköpingsbor som ännu säger just Djurö kvarn om området där det också finns ett bostadsområde. Spannmålshamnen började byggas på 1970-talet och är en exporthamn (källa: wikipedia). Det bör tilläggas att det ute vid Djurön också finns ett omtyckt naturreservat (som jag tyvärr inte har besökt ännu).

Bild: Jörgen Auer
Så här ser Djurön ut från golfbanan med lite tele. Visst blir man en aning nyfiken? Studiebesök?

Bild: Jörgen Auer
Suverän vinnare bland herrarna blev förre toppforwarden Pelle Andersson, normalt tillhörig Ingelsta GK, med fina 61 slag. Till vänster om honom ses här förre mittbacken Mikael Granskog, numera boende i Mariehamn på Åland. Denne var extra glad över lagseger och även över att partnern Therese Åsgård blev damsegrare (65 slag). Hon tillhör som Micke nämligen Ålands GK.

Inga kommentarer: