torsdag 19 augusti 2021

Sarah Thunholm är död

Bild: Mia Frost
Ridsportjournalisten och mångåriga medarbetaren på Svenska Ridsportförbundet Sarah Thunholm är död. Närmast chockartat för oss som träffade henne så sent som förra veckan vid SM i hoppning i Mantorp.
Vi hängde hela veckan, Sarah och jag. Varje dag. Jag förstod att hon var sjuk och hjälpte henne med vad jag kunde. Hämtade kaffe och dricka åt henne, var ett fysiskt stöd när det behövdes.
Så sent som i söndags sågs vi och sa hej och tack. Inte trodde jag väl då att hon bara två dagar senare skulle vara borta.
Men det är hon. 69 år ung.
Jag tänker på hennes man och mångårige följeslagare på all världens hästtävlingar, fotografen Roland som också (naturligtvis) var med på SM i Mantorp. Tillsammans upplevde de massor av VM, EM, NM, sex OS, världscuptävlingar, de var självfallet alltid på plats vid alla de större svenska tävlingarna, i Göteborg, i Stockholm, i Falsterbo.
Och de har varit på Norrköpings Horse Show, de var på Linköpings Horse Show, överallt.
Mina tankar går naturligtvis också till dottern Mathilda med familj och sänder styrkekramar. 
Jag har själv varit med som journalist på EM i Donaueschingen i Tyskland 2003 och på VM i Aachen 2006 och hade då glädjen att umgås med Sarah och Roland även när  tävlingarna var avslutade för dagen. Så också i Göteborg.  Vilka roliga och trevliga samtal vi hade kring dignande matbord. Mycket hästrelaterat var det förstås, Sarah hade en gedigen kunskap om det mesta inom alla ridsportens grenar. Man kunde alltid fråga henne om man ville ha reda på ja, nära nog vad som helst inom sporten och hon delade frikostigt med sig. Och hon var intresserad av sånt som hände runt omkring henne, också.
Hon påminde mig under årets SM en dag om det där mästerskapet 2003:
-Kommer du ihåg den där trevliga promenaden vi gjorde i Donaueschingen? I den vackra slottsparken?
Det gör jag tyvärr inte, svarade jag. Men jag har en svag aning att vi nog gick där och tyckte det var väldigt fint, ja ju mer jag tänker på det så...
Ja, just det. Det var ju då jag sa att hit vill jag åka tillbaka en dag.
Tack, Sarah.

Bild: Jörgen Auer
Så här såg jag dem sitta sida vid sida i SM-tältet förra veckan: Roland och Sara Thunholm.

Inga kommentarer: