söndag 29 augusti 2021

Så fint glas på Ulven

Bild: Jörgen Auer
Glasblåsning är en konst. Det vet man särskilt väl på Ulva kvarn utanför Uppsala där man på Glashyttan Ulven ägnar sig åt att blåsa konstglas. Och de glasen är så snygga, så snygga.

Bild: Jörgen Auer
Ulva kvarn med handelsanor från 1300-talet ser annars ut så här, (från ena gaveln) och huset som ligger alldeles intill Fyrisån innehåller också en antikvitets- och diversehandel.

Bild: Jörgen Auer
Men det är glaset som fascinerar mig mest. Samt de som får det att bli så här fint, glasblåsarna själva.

Bild: Jörgen Auer
Sa jag att det blev solsken på eftermiddagen? Jo, så var det. I alla fall i Uppland. 
Vad väntar i morgon? Det vet jag! Dagens viktigaste uppgift för mig blir att ta bort stygnen efter en hudoperation. Ja, alltså, jag får hjälp av vårdcentralen i Mantorp.







 

Inga kommentarer: