onsdag 4 augusti 2021

Vilken rofylld trädgård

Bild: Jörgen Auer
Så rofyllt! I dag passade jag på att äntligen besöka Kärlekens trädgård utanför Gryt. Jag måste erkänna att jag blev imponerad, främst av passionen bakom all paradisisk prakt. Bilderna här ger tyvärr inte rättvisa åt trädgården, men säger förhoppningsvis något om kärleken som Karola Messner och framlidne Jan Gillquist lagt ner på sitt älskade Lilla Vik.

Bild: Jörgen Auer
Följ vita pilarna blir besökaren uppmanad och därefter följer en vindlande promenad över små trevliga stigar i den 25 000 kvm stora trädgården med massor av ovanliga buskar och träd och med små dammar och broar. 15 ömma kärleksskulpturer av konstnären Karola Messner ingår i utbudet.

Bild: Jörgen Auer
Med över 1000 rosor i parken, 700 rhododendron och hundratals andra blommor lockar förstås dofterna till sig en hel del fjärilar och insekter. Här en påfågelöga. Underbart!

Bild: Jörgen Auer
Jag pratade en stund med Karola som höll på att jobba i rabatterna. Det är inte lite arbete nerlagt här, sa jag imponerad.
Näe, men det skulle aldrig gå utan passion, svarade Karola.

Bild: Jörgen Auer
I en källare där man får gå in och titta finns Karolas träskulpturer. Också dessa av imponerande slag.

Bild: Jörgen Auer
Eller hur? 

Bild: Jörgen Auer
Den här mastodontiska tavlan kan man också beskåda tillsammans med andra verk av Karola som även skrivit flera böcker om kärlek och om livsverket Kärlekens trädgård. 

Bild: Jörgen Auer
Lilla Vik ligger 5,5 kilometer från Gryt - åt Breviksnäs och Gryts varv till och alldeles invid havet. Och man får gå ner till vattnet och titta på utsikten över Hummelviksfjärden. Som för att vila lite från alla intryck i trädgården.

Bild: Jörgen Auer
Sen kan man gå tillbaka och smygtitta på kärleksskulpturerna och blomsterprakten. Eller köpa en bok. Det var när jag gjorde det senare som jag upptäckte att Karola och jag har gemensamma bekanta: Yvonne och Per Lagman i Fröjerum. De var till exempel med och gjorde boken Kärlekens trädgård på Lilla Vik där de tog de flesta bilderna samt svarade för formgivningen.
Den boken köpte jag.
Vill du veta mer om Kärlekens trädgård kan du gå in och titta på hemsidan www.lilla-vik.se eller Facebook.
Till sist: Kärlekens trädgård har ungefär 4000 besökare om året och det kostar 60 kronor att gå in och njuta. 

Inga kommentarer: