söndag 23 oktober 2022

Bara en blev 100

Bild: Jörgen Auer (2009)
Det här är min mor, Eva Miriam Ingeborg Auer, född Andersson. I går, 22 oktober skulle hon ha fyllt 100 om hon fått leva vidare. Tyvärr slutade hon sina dagar 9 augusti 2021, 98 år gammal. Hon är den snällaste människa jag mött och såg verkligen fram mot att bli 100.
Jag har släktforskat i flera år och bara stött på en person i tidigare släktled, från 1300-talet och framåt, som blev lika gammal som min mor, eller äldre. Det var en man vid namn Henrik Mårtensson som dog år 1700  och enligt kyrkboken i Mörsil, Jämtland, "blev hundrade år".
Och vem var denne man? Jo, min mormors, mormors farfars morfars farfars far. Min mamma var visserligen född i Borås, men hennes mor var född i Offerdal 1896 och på hennes sida levde släkten i Jämtland under åtminstone 500 år. Före det högst troligen i Norge.
Min morfar kom från Borås och på hans sida kom släkten så långt jag funnit från Västergötland.
På min fars (Erik Auer, 1917-1989) sida kom släkten via hans far från Finland, Åbo och dess närhet, och från Östergötland och Södermanland via farmor. 
Men hur långt jag än tittar så ser min mor ut att vara näst äldst med sina 98 år. Då ska man veta att jag i Jämtland är nere på 1300-talet och i de övriga landskapen i slutet på 1600-talet.

Inga kommentarer: