onsdag 12 oktober 2022

Mor fick rätt om gången

Bild: Jörgen Auer
Ja, du kommer nog att gå långt, gissade min mor för många år sedan. Tänk så rätt hon hade. I dag gick jag en riktig långpromenad, över en och en halv mil. Bland annat passerade jag naturreservatet vid Solberga, Sya där jag utan betänketid gav mig in i grönskan. Eftersom jag gått här förr längtade jag efter mötet med den gamla bron över Svartån i Solberga.

Bild: Jörgen Auer
Fast numera är den restaurerad och har ordentliga räcken eller staket längs sidorna. Men plankor är det alltjämt på bron - och det gillar jag. Kom inte med asfalt här, det passar sig inte.

Bild: Jörgen Auer
Räckena kan även med fördel tjänstgöra som "ramar" åt de naturens tavlor man vill föreviga.

Bild: Jörgen Auer
Fast naturen här gör sig förstås minst lika bra eller bättre också utan ramar. Särskilt när det är så stilla som denna onsdag när Svartån ligger och vilar i lä.
 
Bild: Jörgen Auer
På andra sidan bron sköljer grönskan över mig ungefär som duschvatten eller ösregn. Det är så fint, så fint och lite avundsjuk blir jag allt på personerna som bor här. Å andra sidan bor även jag fantastiskt.

Bild: Jörgen Auer
I Solberga väljer jag en för många okänd och mindre väg över slätten bort mot Vimne. Jag tar åt höger i stället för den bredare huvudvägen åt vänster. Fem solbadande rådjur följer med stort intresse mina steg och åtminstone ett känner sig tvunget att resa på sig och vara beredd på flykt. Jag är ofarlig, säger jag och då lugnar de sig och snart ligger allihop ner på nytt.

Bild: Jörgen Auer
 Titta där! Där ser jag ju Sya kyrka, tänker jag nästan högt. Kul att se den bakifrån, så att säga. Det måste jag syna lite närmare.

                                       
Bild: Jörgen Auer
Inzoomning. Och där är ju kyrkan på närmare avstånd. Om kyrkan kan berättas att den uppfördes 1774 på den plats där en 1300-talskyrka tidigare varit belägen. Ett krucifix från 1300-talet finns fortfarande kvar från den gamla tiden. Detta visste jag naturligtvis inte, men jag vet hur man googlar. Uppgifterna hittar jag på svenskakyrkan.se

Bild: Jörgen Auer
När solen ett par timmar senare vill lämna över onsdagen till kvällsjouren passar jag på att titta till vaktombytet. Det såg bland annat ut så här på Uljebergs säteri, Mantorp. Det blev en passande bild att avsluta med från onsdag 12 oktober. I morgon är det torsdag. Hur långt ska jag då gå?  

Inga kommentarer: