onsdag 5 oktober 2022

Hur ser och tänker hästen?

Bild: Jörgen Auer
Att titta in i en hästs ögon är som att dyka in i en förtrollad värld. En värld där vad som helst kan tänkas uppenbara sig och där endast fantasin sätter gränser. Till och med ser man sig själv. Fast det är ju bara en spegelbild, förstås. 
Jag vill bra gärna veta vad hästen ser i mina ögon. Eller i min ringa person överhuvudtaget. Hur uppfattar den mig och alla andra människor. Ser de skillnad på oss? Aha, här kommer han som brukar ge mig morötter. Och där går den där som aldrig ger mig något. 
Med tanke på dagens tekniska möjligheter och framsteg med rymdresor och tusen andra ting är det rent ut sagt skit att man ännu inte kommit på hur man kan koppla in sig i djurens hjärnor för att få reda på hur och vad de ser och tänker. Finns det ens forskning på detta?

 

Inga kommentarer: