lördag 8 oktober 2022

Vacker resa norröver

Bild: Jörgen Auer
Jag har varit på resande fot i veckan tillsammans med en av mina systrar, Brittmarie. Vi reste i förfäders spår men passade på att se oss omkring också. Vackrast fann jag Tällberg i Dalarna.

Bild: Jörgen Auer
Vårt mål var annars Östersund med omnejd. Och Jämtland i höstskrud är också svårt att slå i skönhet. Just den här bilden visar kanske inte så mycket höstfärger, men desto mer moln och dimma.

Bild: Jörgen Auer
I området kring Fröå gruva på Åreskutans östra sida kom vi i alla fall i några avlägsna och sedan länge avlidna släktingars närhet, tyckte vi. För 1700-talet är ju ganska långt bort. Erik Johansson Hyttsten (1750-1794) jobbade till exempel som brukssmed såväl här som i Huså gruva och var min mormors farmors mormors far. 

Bild: Jörgen Auer
Ännu längre bort i tiden levde släktingen Örjan Karlsson Skunk, eller Skanke (Schancke) som fått en minnessten efter sig vid Hackås medeltida kyrka. Han levde på 1400-talet och var riddare och hövitsman, son till riddaren och jordägaren Karl Pedersson Skanke som fick fem söner, Peder, Erik, Jens, Olof, Örjan. Såväl Karl som Örjan bodde på och skötte gården Hov i Hackås.
Skankesläkten är av norskt ursprung (Jämtland tillhörde Danmark-Norge före freden i Brömsebro 1645 då Sverige erhöll Jämtland, Härjedalen, Gotland, Ösel, och Halland på trettio år.

Bild: Jörgen Auer
På tal om vackert. Vi besökte Sundborn också som förutom Carl och Karin Larssons förtjusande hus och gård även kan visa upp flera andra vackra hus och en kraftstation. Samt så vackra vyer att man som besökare gärna lyfter en kamera. 
Naturligtvis tog jag ett flertal bilder, men nöjer mig med att presentera de här från resan. 

Inga kommentarer: