lördag 14 december 2013

Cnorren: Kunden har ju alltid rätt

När jag letar runt bland gamla Cnorrar som jag har skrivit hittar jag den här, publicerad 2007-01-19 i Corren. Jag finner den passa in bra eftersom förra inlägget handlar om en middag i Styrstad församlingshem. Och vad hittar jag i den här texten? Jo, Styrstad kyrka. Och LHC. Mystik.

Skriver ni bara om LHC? frågar folk lite surt ibland. När vi då dan efter skriver om fotboll frågar man: skriver ni bara om LHC och fotboll? Om vi då tredje dan skriver om konståkning så heter det: skriver ni bara om LHC, fotboll och konståkning? Ja, ni fattar.
Men vi är inte ledsna på er. Det får vi inte vara, kunden har ju alltid rätt. Läsarna är våra kunder. Jag är själv läsare, alltså är jag min egen kund.
Hej, på mig, hur mår jag? Tackar som frågar. Bockar och bugar. Vad vill jag läsa nu? Lite om badminton, kanske? Det var länge sen.
Okej. Minns jag att jag en gång såg en fjäderboll som satt uppe i ett äppelträd vid affären Röda Rappet (oöa oappet) i Västra Husby? Nja-a. Jo. Jag stal den. Vilket jag härmed erkänner för mig själv. Jag tvättade bollen i sjön Asplången som för att tvätta bort tidigare ägorätt.
Sen vann jag över pappa i en rysligt spännande tvåsetare, 21-18, 21-19, varpå segraren med en smash förpassade bollen in i vedboden där den träffade morfar Gustav i nacken när han stod och sågade. Sen försvann bollen mystiskt. Morfar sa att den nog flugit dit den kom ifrån. Visste han?
Kommer jag ihåg?
Jodå. Jag minns också Nils Holgersson. Inte att mamma läste den för mig. Nej, utan vem Nils var. Det kan vara intressant för alla läsare att få reda på vem Nils var. Jag trodde det var jag.
En stormig dag, ungefär som i söndags, för länge sen. Jag var fem år. Min syster och bror hävdade efteråt att jag blev tagen av stormen. Borta med vinden. De talade sanning. Tror jag. För nog har jag en minnesbild av Styrstads kyrka sedd uppifrån. Och en milsvid utsikt. Brånnestad, Kummelby, Tåby kyrka, jag såg hela Norrköping, och Bråviken, och Vikbolandets vackra lapptäcke.
Du är inte Nils, du är en gås, sa brorsan.
Jörgen Auer

Inga kommentarer: