söndag 29 december 2013

Den svarta tuppen

 Bild: Jörgen Auer
Den svarta tuppen verkade trivas på sin position på taket i Veta gammelgård och jag inbillar mig att jag hört den gala.
 Bild: Jörgen Auer
Från taket hade den full syning över villaområdet på Vetagärdet i Mantorp och Veta utjord.
 Bild: Jörgen Auer
Själv gick jag den populära Vetarundan (oj, så många som var ute och gick eller sprang i dag)
 Bild: Jörgen Auer
och den gamla boden i Kyrkorp får mig alltid att stanna upp. Den såg så fin ut i solskenet
 Bild: Jörgen Auer
liksom naturen i övrigt. Hur varmt har det varit i dag? Åtta grader?
 Bild: Jörgen Auer
Men en runda går fort, den är väl inte längre än strax över 4 kilometer (även om jag plussade på runt Spångsholm också) så jag var snabbt tillbaka i Mantorp .
Bild: Jörgen Auer
Snart skymtade jag också Vifolkaskolan längst upp på höjden och vårt eget hus till höger framför bilarna. Dags för fika. Barnbarnen busade och tjoade. Hanna Eriksson och Calle Halvarsson vann överraskande skidsprinten i Oberhof. Då tyckte jag mig nästan höra den svarta tuppen gala. Eller var det fanfar?  

Inga kommentarer: