söndag 22 december 2013

På jakt efter julkänsla

 Bild: Jörgen Auer
Korpen flyger (Hrafninn flygur) heter en isländsk film från 1984. Av någon anledning kom jag att tänka på den under dagens blåsiga långpromenad. Så blåsig att till och med korpen hade svårt att flyga.
 Bild: Jörgen Auer
Men himlen var blå, solen sken och gräset var grönt när jag var ute för att söka efter julkänsla. 
 Bild: Jörgen Auer
I skogen såg det ut så här.
 Bild: Jörgen Auer
Och vassen verkade sträcka på sig och längta vår. Trodde kanske att den redan var här.
 Bild: Jörgen Auer
Men jag såg snö. Fast inte mer än så här. Inte tillräckligt för att skapa vinter- och julkänsla.
Bild: Jörgen Auer
Möjligtvis var den känslan något större inomhus.
 
 Bild: Jörgen Auer
Det var också betydligt skönare inne en blåsig dag som denna. Och att hitta fotomotiv går ju lika bra inne som ute.
 Bild: Jörgen Auer
Gran och tomte finns ju också. Och där uppe hör jag barnbarnen leka. Julen är nära nu. 
Bild: Jörgen Auer
Men vem tänker egentligen på jul när det finns storslalom att titta på i tv. Maria Pietilä Holmner blev trea i dagens tävlingar i Val d'Isere efter Tina Weirather, Liechtenstein, och Lara Gut, Schweiz, tvåa. Sverige är bra nu och Jessica Lindell Vikarby var sexa och Kajsa Kling tia. Den senare åkte upp sig från 28: plats med dagens snabbaste andraåk.
Nu ska jag ta en pepparkaka och lite glögg.

Inga kommentarer: