onsdag 18 december 2013

Cnorren: Kunskap är makt och gratis taxi

2007-09-28 publicerades nedanstående Cnorren i Correns sportspalter. Den handlar om det som vi alla är så bra på: nonsenskunskap. Alla har vi väl någonting sådant vi kan plocka fram när andra minst anar det. Eller som de snart lär sig att vi plockar fram just när de anar det. Som när det ska bli frågesport, eller så.

Värdelöst vetande, nonsenskunskap, skrev kollega Bergsten om för några dar sedan på annan plats i tidningen och nämnde bland annat sitt sifferminne. Värdelöst? Inte alls. Hundratals gånger har vi omkring honom snabbt hittat rätt intervjuoffer när vi ropat: Pelle! vad har X för nummer? Och då ropar denne sifferatlet genast: "0763-4569021 vet jag att han hade för 15 år sen, men jag har för mig att han sa att han bytt till 0705-9798997. Men han kan också vara hos sin farsa, han har 00962-51297312, han bor i Jordanien. Är inte X där så kan han vara nere på kansliet 146703, eller hos sin idol på 0142-21806. Svarar han inte där heller så är han och äter på 105544 eller 310646, eller kanske hos sin mamma på banken 319000. Behöver du mer?"

Nej, nu reder jag mig ett tag, säger man då och sitter sedan en hel eftermiddag och ringer.
Inget vetande är mer värdelöst än annat. Man kan ha nytta av nonsens. Kunskap är makt. En llasinnad taxichaufför erbjöd mig en gång att åka med ett par kvarter från Frimis utan kostnad, om jag bara kunde räkna upp några spelare ur Malmö FF:s laguppställning från 1957. Till hans stora häpnad kom jag ända hem till Ryd. Två kvällar senare klarade jag mig från en stor smäll på Herrgårn för att jag kunde Gaislaget från samma år.
En del saker sitter för alltid. Som Rob Roy. Varför kan jag det? Så kallades en skotsk bondeledare, Robert MacGregor, vars liv långt senare blev till en film med Liam Neeson i titelrollen. Rob Roy hette också den första moderna kanoten. Det berättar jag bara för att fylla ut spalten.
Ni får också ett slumpvis utvalt telefonnummer: 070-82854 14. Jag vet inte vart det går men hade det gömt i huvudet. Det är nog något som går på sporten.
Mot den smittan tar jag en Rob Roy, det är nämligen en drink också.
Det kan ju vara värdefullt att veta.
Jörgen Auer

Inga kommentarer: