måndag 25 juni 2012

Finns i tusentals hem


Den här tavlan hänger hemma hos oss, men om du är tjuv och har tänkt att stjäla den så kan jag tala om att den inte är värd just någonting. En liknande återfinns nämligen i många finska hem, troligtvis tusentals, detta för att motivet var populärt och talade till det finska hjärtat, många ville försöka sig på att måla av den. Originalet är målat av konstnären Eetu Isto 1899 och hänger på Nationalmuseum i Helsingfors och är en protest mot det ryska februarimanifestet samma år, vilket innebar att Ryssland (kejsaren och ryska riksrådet) skulle stifta rikslagar för Finland.
Tavlan beskriver hur den ryska örnen försöker ta den finska lagboken. Kvinnan är helt enkelt Finland.
Februarimanifestet var sedan i kraft till 4 november 1905, då det återkallades.
Men varför hänger en kopia hos oss? Jo, min farfar kom från Finland, var född 1896 i Åbo och jag har ärvt tavlan så för mig betyder den en hel del. Men ramen i björk är nog värd mer än själva målningen som inte helt följer originalet. För på Istos målning är skärpet rött och vid kvinnans fötter brinner en eld. Jag har tyvärr inte en aning om vem som har målat. Tavlan är inte signerad. Kanske var det någon släkting till mig. Farfar själv? Hans mor?
Om min farmor var finska? Nej, hon var född i Norrköping. Just 1899.
Published with Blogger-droid v1.7.4

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Min morfar har även han målat samma bild. Den hänger hemma hos mig i Malmö, Tack för ditt inlägg på nätet.

MVH Tuulikki Steen

Unknown sa...

Hej Min morfar har även han målat samma bild. Den hänger hemma hos mig i Malmö, Tack för ditt inlägg på nätet.

MVH Tuulikki Steen

Auer sa...

Kul att du hörde av dig, Tuulikki. Jag gillar tavlan eftersom den har gått i arv och jag hoppas att något av våra barn vill ha den efter mig.

mvh, Jörgen