onsdag 27 juni 2012

Fjärilar jag minns

 Bild: Jörgen Auer
Så här när det har varit regnigt flera dar och småkallat, ruggigt behöver man pigga upp sig. Varför inte med en aspfjäril som jag såg i närheten av Mjölsefall 1 juli 2010?
 Bild: Jörgen Auer
Och med en vitgräsfjäril observerad samma dag i Bäckhult. Båda gårdsnamnen återfinns i Kinda.
Bild: Jörgen Auer
Och det här är ett stycke av Drögen, vid Bäckhult, avbildat 26 juni 2010. Det var väldigt varmt då minns jag och alla soldyrkare var så bruna. Ja, utom vitgräsfjärilshonan då som var brun. Honan tog jag reda på, målar mer orange kring ögonen än hanen.
Nu vill jag väldigt gärna se en sån fjäril på nytt, och ännu hellre en blå aspfjäril som ska vara svårare att få syn på, sägs det. Ja, och så vill jag förstås se solen glimma i vattnet, också. I alla fall någon gång denna sommar. I juli blir det nog. Eller augusti. Annars blir jag nervös. Får fjärilar i magen.

1 kommentar:

Ewa Ä sa...

Fjärilar kan vara så otroligt vackra!
Kom hit till jobbet, saknar din skönsång :D