torsdag 28 juni 2012

Tidig morgon vid Drögen

 Bild: Jörgen Auer
Något rör sig. Något svart. Litet. Ungt. En tydlig doft sprider sig. Det luktar vilt.
 Bild: Jörgen Auer
Men vad är det för djur. Mamman kilar iväg än hit och dit, hon flyttar ungarna som jag inte riktigt hinner räkna, två eller tre. En hinner inte riktigt med, det är den på översta bilden.
 Bild: Jörgen Auer
De andra är gömda här, där mamman plötsligt tittar spejande upp, har den mystiska varelsen med kameran gått?
 Bild: Jörgen Auer
Så kilar hon iväg igen, tar den förlorade (sonen) i nackskinnet och flyttar honom hit där han ligger och trycker och tror att jag inte ser honom. Dessutom luktar han.
Bild: Jörgen Auer
Så visar sig mamman slutligen i hela sin glans innan hon får syn på mig, vänder om och tar sig en simtur runt en liten udde i stället, för hennes mål ligger alldeles bakom mig. Fast det visste jag inte och nu vill jag inte störa familjen mer utan går för att äta frukost. 
Men vad är det för djur?
Jag är i det närmaste säker på att det är mink. Läs om minken på wikipedia eller varför inte hos Svenska Jägareförbundet?


Inga kommentarer: