lördag 9 juni 2012

Heja, Danmark!

Heja, Danmark.
Det får man inte tillfälle att säga så ofta. Man vill inte ens.
Men i idrottssammanhang får man göra det lite då och då. Det kan gälla curling, badminton, segling, friidrott, faktiskt ishockey numera, men framförallt i fotboll.
Och i dag har det varit en sådan dag.
Tack Danmark, kan man också säga efter 1-0-segern mot Holland i EM.
Jag rycktes med av spänningen i matchen och kom på mig själv med att ropa, rent av jubla någon gång efter danska prestationer. Men även rop av fasa och besvikelse kom ut ur min mun. Nej! Varför! Jamen passa då! Nej, inte så! Inte dit! Faan!
Målvakten Stephan Andersen var strålande, Niki Zimling likaså, Daniel Agger, Simon Poulsen, William Kvist var skitbra och målskytten Michael Krohn-Deli duktig med fötterna. Christian Eriksen. Hela laget var bra. Mer lag än Holland med sina storstjärnor. Tack för en bra match och ni får gärna överraska mig fler gånger även om jag tippat att ni ska förlora alla tre gruppspelsmatcherna.
Nu ska jag se Tyskland-Portugal. Ett Tyskland som i alla fall får bära mitt favoritskap i hela turneringen.
Skrällaget blir Danmark.
Heja, Danmark.
Woops, nu sa jag det igen.





Inga kommentarer: