torsdag 7 november 2013

En 17-rummare i Mantorp

Bild: Jörgen Auer
Det är inte bara Linköping (och Kina och USA) som vill bygga på höjden. Det vill somliga i djurvärlden för sina artfränder också. Som skatorna i Mantorp. Den här byggnationen innehöll så vitt jag kunde se 17 bon (några syns inte på bilden). Fast skatorna har kanske flera bon för en enda familj? Och om det är så, räknas då de flera som ett bo? Som en femrummare, eller så? De bor i ett bo ena veckan och byter sen. Eller längst ner på dagen och högst upp på natten? Eller byter när det passar? Ja, jag får väl spana lite på dem. Eller fråga nån jag känner som kan fågel. Och det gör jag. Correns Claes Nilsson kan det mesta som är värt att veta om fåglar. Dessutom känner jag Christer Elderud, Mr Tåkern himself. Och konstnären Gebbe Björkman i Ödeshög kan också mycket om fåglar. Han kan också fånga dem med pensel så att de ser levande ut.
Undrar för resten varför ingen var hemma i den här björken. Var jobbar skatorna? 

Inga kommentarer: