måndag 11 november 2013

En Cnorren om dubbelseende

Dagens Cnorren ur gömmorna härrör sig från februari 2007 och handlar om dubbelseende. 2007-04-27 publicerades den i Corren och hade just rubriken "Dubbelseende är inte roligt". Och här kommer den alltså i repris.

Dubbelseende har man ju hört talas om. Det hade jag i onsdags. Utan att bli rädd för att det var något allvarligt fel på mig. Nej, så var det inte, även om det finns de som menar att det måste vara något som inte stämmer.
I Linköping var det, närmare bestämt i stadsdelen Ryd. Några unga pojkar spelade fotboll. Vi var där
på jobb, fotograf Tord och jag.
Ett tvillingpar dök upp, bröderna Johan och Gustaf. Deras pappa Anders sa att det fanns ett tvillingpar
till i laget. Ludvig, ropade han på en pojke som inte lyssnade. Och det var inte så konstigt för det var
inte Ludvig. Det var hans bror, Alfred.
Men var fanns Ludvig, då? undrade Anders.
Jaa, sa jag, det står en likadan där borta, kan det vara han?
Det där tyckte Tord var så kul så han skrattade hela vägen tillbaka till Corren och hade svårt att köra
sin röda Saab riktigt rakt. Och efteråt har han berättat för alla han mött vad jag sa och hur roligt det
var.
Var det så roligt?
Det står en likadan, där borta.
Jag prövade meningen på en annan fotograf, Peter, när vi var på jobb i Åtvidaberg i onsdags. Vi var
ute för att hitta några promenerande damer. Vi hade stämt möte med dem vid en gammal ek som
kallas skiteka. Och där stod de allihop och väntade. Vi klev ur bilen och jag sa: jaha, där har vi
damerna, och den där stora eken bakom dem är väl skiteka.
Men du, det står en likadan, där borta, sa jag och pekade på en annan ek.
Peter rörde inte en min.
Tillbaka i Linköping igen, parkerade vi på Correns gård. Vi klev ur Peters röda Saab, och jag sa:
Det står en likadan, där borta.
Det var förstås Tords bil.
Men Peter skrattade inte då heller.
Så gick vi upp på redaktionen. Där var Tord. Så fort han fick syn på mig sa han: det står en likadan, där borta.
Det var min spegelbild.
Och den såg ganska rolig ut.
Jörgen Auer

Inga kommentarer: