tisdag 12 november 2013

För 25 år sen

Ur Corren 12 november 1988
Tre ord. Tre män. Jag måste tillstå att jag hade glömt bort alla tre männen, men minns två av dem nu när jag läser de här korta puffarna igen. Den tredje, Wolfgang Granlund, kommer jag dock ändå inte ihåg. Så jag måste forska lite om honom. 
Granlund arbetade för det västtyska företaget Schenker i Bagdad och greps 31 januari 1987 och dömdes 15 september samma år till livstids fängelse i Irak för spioneri och valutabrott. Svenska regeringen begärde via ambassaden i Bagdad om besked om den fängslade landsmannen och fick träffa honom 10 februari 1987.  Ambassaden jobbade sedan ihärdigt för att bistå Granlund på olika sätt och regeringen tog upp ärendet vid flera träffar med irakiska myndigheter. Men det skulle dröja till 11 november 1988 innan svensken överraskande släpptes ur fängelset och kunde flyga hem till familjen i Sverige.

Inga kommentarer: