torsdag 21 november 2013

Tillbakablick på Kina

 Bild: Jörgen Auer
Så här i nattetid kan det vara skoj med en nattbild från annat håll. Närmare bestämt från Chongqing i Kina - en visserligen över året gammal bild men som visar upplysningens Kina i Jie Fang Bei.
  Bild: Jörgen Auer
Och det här är mitt inne i nyss nämnda Jie Fang Bei, fast mitt på dan. Trevligt. 
  Bild: Jörgen Auer
Här är jag 30 våningar upp över marken i Tiandi och ytterligare ett par över floden Jialing.
  Bild: Jörgen Auer
Jag visar de här bilderna igen för att jag gillar dem och för att det var så häftigt att vara där. Jag trivdes. Frågan är inte om jag ska åka tillbaka någon gång, utan när.
  Bild: Jörgen Auer
Shimen bridge plus några av alla de höghus som byggs åt alla miljoner som ska få bättre bostäder. Det byggs enormt på alla de håll. Men har folk råd?
  Bild: Jörgen Auer
Det här är från en turistfälla - Hongya. Med massor av butiker i flera våningar, hotell och restauranger.
Bild: Ami Auer
Och det här är jag. Lägg märke till ådringen på vänsterarmen. Det ser ju nästan ut som en orm! Jag vet inte, men tror att dess utseende här kan ha med klimatet att göra. Det var nämligen tryckande varmt och klibbigt den där oktoberdagen på båten som tog med oss på en rundtur på floderna Yangtze och Jialing. Kina fascinerar. Jag har varit i Peking och Chongqing och fann den senare mer intressant, men har svårt att förklara varför. En känsla bara.



1 kommentar:

Anonym sa...

Fina bilder, håller med om att det är en väldigt speciell känsla i Chongqing som är svår att förklara. Robert