söndag 10 november 2013

En Cnorren om vem du (jag) är

Dagens repris av Cnorren plockas från en 2007-06-08 i Corren publicerad krönika betitlad: "Vet verkligen alla redan allt?". Om textinnehållet ska sägas att Tord inte bor i Motala längre. Annars är allt sant. Eller, nja.

Islandur ur formur. Ellur hur? För Sverige ser det däremot oerhört ljust ut i EM-kvalet i fotboll. Men det vet ni förstås redan. Det är så det är nu för tiden. Alla vet redan allt.
Men gör de verkligen det?
Inte vet ni att jag köpte godis för 36 kronor till Islandsmatchen i onsdags? Inte heller visste ni väl att
Claes Nilsson, Per Bergsten, Tord Olsson, och jag såg matchen tillsammans? Det har inte framskymtat i vare sig bloggar, artiklar, teve- eller radioutsändningar, och mig veterligen har ingen heller sms-at om
detta faktum.
Säg mig vem du såg kvalmatchen tillsammans med och jag ska säga vem du är.
Claes är fågelskådare. Tord något liknande, i alla fall har han en jättefin bild av en sparvuggla som
skärmbild på sin dator. Jag tycker om att gå i skogen, och Per har redan badat i Vättern två gånger i
år. Där ser man vilken naturälskande kvartett vi är, vi fyra Islandsmatch-tittare. Vi har ännu mer
gemensamt. Tord bor i Motala. Där har Per sommarstuga. Claes och jag har varit i Motala. Han
härstammar från Mjölby. Jag bor i just den kommunen. Per och Tord har varit där. Per har spelat
fotboll, eller tittat på fotboll, i Mjölby åtskilliga gånger. Det har Claes också. Liksom Tord. Jag med.
Dessutom är vi arbetskamrater. En gång såg Tord och jag Tjejvättern ihop. Vi åkte bil runt banan. Per
och Claes har också åkt bil ihop. Fast inte runt Tjejvättern. Men de har sett damcyklar. På redaktionen
har vi ett par cyklar som med fördel kan användas till jobb på nära håll. Claes. Per, och jag har använt
dem. Tord skulle gärna vilja, men eftersom han är fotograf har han så bråttom så han hinner inte cykla.
Hur gärna vi än vill får vi inte ställa upp i Tjejvättern.
Fast det visste ni redan.
Jörgen Auer

Inga kommentarer: