torsdag 9 november 2017

Bardot i kvällens namedropping

Bild: Jörgen Auer
Bilden här skulle kunna vara tagen var som helst, kan man tycka. Det är ju bara några fönster och såna finns ju överallt. Bilden kan vara tagen i Swindon Meurle på Irland eller Torquay la Serra i Andorra. Eller varför inte Chong Pyang Chi i Kina? Overlorderly i Australien eller Linköping i Sverige. 
Ett av svaren är rätt, övriga existerar inte annat än i min fantasi. Bilden togs förra året i november, utanför Katedralskolan. Det är fönster på skolan som lyser i mörkret.
Men varför är bilden med nu? 
Jo, för att det dags att namedroppa och för att jag tycker det behövs en bild till droppandet. Namedroppa är just vad det heter. Man droppar namn. Rätt ut bara. Det som man först kommer att tänka på, kanske. Då tänker jag på Anna. För att det börjar på A. Då borde jag följdriktigt droppa ett namn på b som nummer två. Men så blir det inte eftersom jag tänker på Sonny. Sonny Liston. Han var boxare. Världsmästare. Slog ut Floyd Patterson som hade varit ofin nog att ta tillbaka tungviktstiteln från vårt svenska boxaress Ingemar Johansson. Ingemar som i juni 1959 knockade Floyd i New York. 
Men nu, nu kommer det ett namn på b. Barbie. En docka.
Så kan man också tänka. Det blir som det blir. Man rår liksom inte för't. Det är som med drömmar. Man rår inte för dem (inte alla i alla fall). En gång drömde jag om garderoben. Inte en klädtrasa. Däremot gömde sig någon därinne. I drömmen, alltså. En otäck fan som kom ut med en kniv. En annan gång drömde jag om en krokodil, och hundra gånger om Brigitte Bardot.
Rijeka, Split, Zagreb, Trogir dyker upp i min hjärna. Är jag sjuk? Druckit för mycket? Nej, nej, inte alls. Jag sitter ju här och droppar namn. De bara kommer. Stockholm. Där har jag många släktingar. Vad har de gjort för ont för att hamna där? Göteborg, där känner jag några. En handfull. Plus någon till. Trevliga människor.
Regna. Gör det visst nu. Men jag har varit där. Två gånger. Hävla också. Finspång. Rejmyre. Där bodde nån avlägsen släkting för länge sedan. Slutet på 1700-talet och början på 1800. Eskilsson på sågen, var det. En av hans döttrar gifte sig med en soldat, Hertell. Eller han tog sig namnet. Tror han hette Jansson innan. De bosatte sig i Skedevi.
På Coba Coba har jag aldrig varit. Vet inte ens om det existerar. Men skulle kunna. Bora Bora finns ju.
Har jag sagt Holger? Säkert. Men inte i det här inlägget förrän nu. Inte Görander heller. Finns det nån som heter så? Antagligen. Göran Andersson bytte till Görander. Göran Görander. 
Myllnert, Sigbratt, Njurvall, Stöckman, Arvedel, Också. Bra namn. Särskilt det sista. Det skulle jag vilja heta. Jörgen Auer Också.

Inga kommentarer: