onsdag 29 november 2017

Har du sett Begoma på vägen?

Bild: Jörgen Auer

Det är egentligen inte förrän i år som jag har börjat intressera mig för de stora bilarna på våra vägar. Tidigare har jag mest tyckt att de varit i vägen, men finner nu ett nöje i att titta på dem. Därför vill jag veta lite mer om dem. De verkar också ha blivit många fler på senare år och jag undrar helt enkelt var de kommer ifrån, vilka företagen är. Som Begoma.  
Det visar sig att Begoma är ett av de större svenska transportbolagen, med säte i Malmö, men med filialer i Västerås, Swinoujscie i Polen och Tyniste i Tjeckien. Företaget är familjeägt - familjen Malmberg - och det var makarna Ingrid och Göran som 1998 köpte ett speditionsföretag som hette G & L Beijer (i sin tur grundat på 1870-talet) och ändrade namnet. Deras fyra söner har alla ledande positioner i företaget, med Henrik Malmberg som VD.
Begoma bedriver väg- och järnvägstransporter inom Europa och till Iran. Företaget har godsterminal i Höör och ett 50-tal egna lastbilstrailers och har flera hundra transporter per vecka.
2016 hade Begoma 25 anställda och omsättningen uppgick till nära 308 miljoner kronor.

Bild: Jörgen Auer

Inga kommentarer: