fredag 17 november 2017

Vem rider på taket i Kimstad?


Bild: Jörgen Auer
Jag har alltid tyckt att Kimstad kyrka ser fin ut. Vilket ju alla kyrkor gör. Men det är nåt med den här kyrkan som gör att jag vill titta på den. Jag vet egentligen inte vad. Därför svängde jag in en dag (i september, därav grönskan). Det hände väl inte mer då än att jag tog den här bilden.

Bild: Jörgen Auer
En dag i oktober var jag tillbaka. Hade ändå ärende förbi, på väg till Norrköping för ett reportage i serien Gatuliv till Mera Linköping och Mera Norrköping. Tog den här bilden och ser något på taket.

Bild: Jörgen Auer
Men, det är ju två ryttare! tänkte jag och undrade naturligtvis varför. Hemkommen loggade jag in på svenska kyrkans sida om Kimstad kyrka och läste om hur en ny kyrka uppfördes på den gamla medeltida träkyrkans plats och stod färdig 1733. Tornet dock klart på 1770-talet.
Varför är det två ryttare på taket? Ja, det vet nog ingen bestämt, men det finns ett par vandringssägner. En talar om en kappridning mellan två söner till Olof Skötkonung. En annan om att det var två prinsar som stred om den svenska kronan år 1060. Det senare är väl inte riktigt riktigt eftersom Stenkil sägs ha valts till kung efter Emund den gamle 1060 och regerade till 1066. I alla fall står det så på Wikipedia. Men: när Stenkil dog sotdöden blev det flera om budet att ta över kronan. Inbördes strider mellan två tronpretendenter (upprorsmän) som båda hette Erik! Dock endast kända från Adam av Bremens krönika.  Efter dem kom Stenkils ätt tillbaka och regerade till cirka 1120. Det skulle kunna vara dessa två Erik som åsyftas där på taket. På Kimstads Byalags sida läser jag att ryttarnas kamp gav socknen namnet Kämpestad, vilket senare blev Kimstad.
.Hur som helst var de första ryttarna på taket av trä, men byttes ut mot järnplåt. Det är i alla fall alldeles sant.

Inga kommentarer: