onsdag 9 december 2020

Är det någon i skogen?

Bild: Jörgen Auer
Ämtefall, Ulrika i förmiddags. Symtomatiskt för december 2020? Ja, kanske. Det är grått för att inte säga mörkt, mycket milt för årstiden, det småregnar och dropparna får det att ryka om skogen. Fint.

Bild: Jörgen Auer
Sekunderna senare stannar jag till och fotar samma skog intill Ämtefallsjön. Det känns nästan som om att jag väntar mig ett troll eller annat oknytt ska komma fram och ta en simtur. Eller dricka. Men ingen rör sig. Inget rör sig. Inte som jag kan se i alla fall. Jo, slöjorna som driver bergssidan upp och smeker skogen. Jag skulle vilja vara där och bli överflugen. Översköljd.

Bild: Jörgen Auer
Tjugo minuter senare är jag i Bäckhult vid Drögen. Jag bara måste fota skogen. Rätt in, bara. Gräset där inne är så grönt. Den unga barrskogen står grå och brun. Något rasslar i närheten, men jag ser ingen här heller. Dock vet jag bestämt att någon är där. Vem?  

Inga kommentarer: