tisdag 22 december 2020

Skogskören nynnade i vätan

Bild: Jörgen Auer
Själv kan jag inte säga att jag trivdes direkt med allt regnande under tisdagen. Men skogen, den skogen, den stora skogskören av gran och tall sida vid sida stod där och nynnade av glädje i blötan. I vätan. Och i väntan på onsdagens sol som av SMHI lovats komma i Götaland. Perfekt, susar skogen om kombinationen regn och sol. I morn är jag glad, säger jag. 

Bild: Jörgen Auer
Sjöarna då, som Drögen här, gillar de att det regnar? Ja, jag tror så. Men hur rent är regnvattnet? Är det renare än sjövattnet? Ja, det är det nog ibland. Det beror väl på vad som finns mer i molnen. Tjernobylmolnen 1986 var inte så rena, precis. Fråga mig, jag flög från Moskva dagen därpå. Och moln med innehåll från tyska och polska industrier är säkert inte så snälla att tas med. Men annars kan nog regnvattnet vara väl så rent som vårt vanliga kranvatten. Nej, jag har ingen direkt vetenskaplig källa på det, men har nyss läst sådana tankar på andra bloggar och wikipedia.

Bild: Jörgen Auer
Den elaka pandemin har inte enbart ihjäl oss. Den har även fått oss att motionera mer. Tror jag. I alla fall säger mina ögon så. Jag ser ju att det är långt fler ute och går eller springer än tidigare. Och titta på bilden här, nog ser det väl trevligt ut med en kvällstur i upplysta kvarter? Men håll avstånd.

Bild: Jörgen Auer
Upplyst och trevligt är det också med alla julbelysningar som nu är uppe. Det lyser sannerligen upp.

Bild: Jörgen Auer
Även bilderna lyser. Så också när de är misslyckade. Då blir de till konstverk. Den här bilden, till exempel, är väl konstfull? Jag önskar att jag kunde måla så. Hm, det kanske jag kan? 

Inga kommentarer: