onsdag 30 december 2020

Gulrosa moln i Drögen

Bild: Jörgen Auer
På årets näst sista dag tog jag en tur till Bäckhult. Det småregnade, eller var åtminstone så pass fuktigt hela vägen att vindrutetorkarna jobbade lite på auto. Men vid Mansgölen mellan Ulrika och Kisa såg jag skymten av sol och hoppades på att åtminstone den allra närmaste framtiden skulle bli ljus.

Bild: Jörgen Auer
Framme i Bäckhult såg jag faktiskt mer av solen. Dock inte så att den sken just där. Men jag såg var. Vid Näset.

Bild: Jörgen Auer
Så här såg jag också solens inverkan. Molnen lyste rosa eller gulrosa i Drögen som märkligt nog inte såg så kall ut. Inte sedvanligt vinterkall i alla fall. Och det var ju inte så kallt i luften, heller. 2-3 grader.

Bild: Jörgen Auer
Men mer sol än så här blev det inte. Dock fann jag viss tröst i att den troligen visade sig någon annanstans i Östergötland i stället. Inte västerut, men i öster om jag fattade en väderrapport i Radio Östergötland rätt. Dessutom ska det visst bli ungefär likadant i morgon, på nyårsafton.
Bild: Jörgen Auer
På hemvägen stannade jag till kort vid Mansgölen. Dimslöjor hängde i skog och dal. Vackert.

Inga kommentarer: