måndag 7 december 2020

En Norgenostalgiker minns

Bild: Jörgen Auer
I dag är jag nostalgisk och går tillbaka till 2016 i både tanke och bild. I mars det året var jag tillsammans med några andra släktingar på besök i Oslo för att lyssna till operasångerskan Agnes Auer, min  brorsdotter när Operahögskolen hade avgångsföreställning med Musikhögskolens symfoniorkester.  Det var fantastiskt och då tänker jag faktiskt inte enbart på Agnes sång, utan också på Operahuset. Vilket bygge! Så häftig! Med spännande lösningar och för en fotointresserad rena guldgruvan med tanke på alla vinklar och vrår, och speglar.

Bild: Jörgen Auer
Där fick jag en ny kompis också. En gråtrut som inte var blyg av sig och även bjöd på några sköna moves. Hungrig var den visst också, för den tiggde av mig. 

Bild: Jörgen Auer
Efter uppvisningen sträckte den stolt på sig och guidade lite i Oslo från den fjälliknande operahuset. Jo, faktiskt, huset påminner om ett fjäll med jättelika stenytor av vit Carraramarmor och med massor av glaspartier att spegla sig i för både djur och människor.
 
Bild: Jörgen Auer
2008 invigdes Den norske opera & Ballet sin nya operahus. Att det liknas vid ett fjäll kan bero på att det är arkitektkontoret Snöhätta som ritat den fantastiska skapelsen som tog fem år att färdigställa.

Bild: Jörgen Auer
Så här ser fjället mitt i Oslo city ut. Kjempestort. Veldigt fint. Noe Norge kan vare stolte over. Og er.

Inga kommentarer: