lördag 19 december 2020

Ren eufori hela dan

Bild: Jörgen Auer
 Ah! En sån dag. Närapå overklig. Vårväder 19 december, det vet jag inte om jag har varit med om tidigare. Hur varmt var det, 7-8 grader. Och sol! Så i solen var det väl 12-13, eller så. Ren eufori!

Bild: Jörgen Auer
Men det är klart att vi misstänker att det inte är bra för vårt klot att vintern är så mild. Även om det är skönt, så känns det fel. Ordentligt fel. Men just som man gå ut en runda så är det ju skönt. Jag tog till och med vårjacka på. Lätta gympadojor, eller streetskor. Och gräset var grönt.

Bild: Jörgen Auer
Mitt i allt det gröna kom Östgötapendeln på väg norrut. Ja, eller öster kanske är mer rätt att säga. Det här är nära Mantorps gård och tågets östgötafärger rött och orange lyste så.

Bild: Jörgen Auer
Tågen avlöste varandra. X 2000 kom förbi liksom det här gröna Green Cargo. Och pendeln är ingen pendel om den inte åker åt andra hållet också. Det gjorde den. Jag vet inte om jag är lite konstig, men jag tyckte tågen var vackra, är vackra när de genomkorsar landskapet.

Bild: Jörgen Auer
Och himlen! Så blå, så blå. Hurra! Här över delar av Spångsholm. Jag var sannerligen inte ensam vandrare eller motionär denna vackra och varma decemberdag. Själv satt jag inne och såg två perioder av nån hockey mellan Sverige och Finland innan jag tröttnade och begav mig ut. Spelet var inte dåligt, utan det var solen som lockade ut mig. Och jag ångrar ingenting. Jag var ute tre timmar. Sol hela tiden.

Bild: Jörgen Auer
Men jag var inte färdig med solen. Nej, nej. Jag behövde lite handlat och begav mig till City Gross. Efteråt åkte jag en sväng till Mjölby och runt för att se något av solnedgången. På hemvägen kostade jag på mig att stanna tio sekunder, hissa ner ett fönster och ta bild i vänster sidospegel. Där var solen, vi sa adjö till varandra och jag åkte hem för att äta. Kvällen ägnades främst åt Så mycket bättre i TV4, men samtidigt hade jag koll på Umeå Stadskyrka i mobilen där jag följde en livekonsert med brorsdottern Agnes Auer - så fint du sjunger Agnes. Tack. Och på tal om fint, i Så mycket bättre var Helen Sjöholms version av Euphoria sannerligen inte dålig. Intet öga torrt, som det brukar heta. Ren eufori.
Mycket bra var också Markus Krunegårds tolkning av Eldkvarns Genom ljuva livet, som jag förstår också en kraftig hyllning till Plura, som Markus tackade för att inspelningen av programmet blev så rolig. De båda Norrköpingsfödda profilerna hade både trevligt och roligt tillsammans. Alla verkade ha roligt tillsammans med Plura - såg det ut som åtminstone.  Plura var på väldigt bra humör i sista programmet och spred roliga kommentarer omkring sig. Jakob Hellman går nog mot en ny vår. Fast det gör vi förhoppningsvis alla. Men vi måste hålla avstånd och sprita händerna ett par månader till.

Inga kommentarer: