söndag 13 december 2020

Så vitt jag kan se

Bild: Jörgen Auer
Man glömmer lätt. De här bilderna är alla två år gamla, från 17 december 2018. Snö. Och fint. Den här första bilden är tagen alldeles utanför Mantorp, på grusvägen längs södra sidan järnvägen. En väg som leder bort till Mantorps gård. Just det, den är det. Jag erkänner att jag längtar lite, men bara lite, till att vi ska få några såna här klara vinterdagar. De är så fina. Bara jag slipper köra bil, då. Bara alla slipper.

Bild: Jörgen Auer
Och den här är tagen i Sya. Också från södra sidan järnvägen och då från Hydingevägen.

Bild: Jörgen Auer
Tydligen höll jag mig inte i stillhet, eller bara gående, denna den 17 december 2018. Även om jag här har stannat bilen för att ta en vintervykortsbild någonstans nära Rakered utanför Vikingstad.

Bild: Jörgen Auer
Linköping från luften, eller vad ska man kalla den här bilden? I alla fall är den från E4-avfarten mot Berg och visar det gula Saab Sk 50 Safir, ett plan som tjänstgjort som skolflygplan på F5 i Ljungbyhed och sambandsflygplan på F7 i Såtenäs. Det svarta planet är en Saab 101/SK 60 och har också varit skolflygplan på F5. Namnen hittade jag på linkoping.se, tack.

Bild: Jörgen Auer
En bild till från samma dag 2018, men jag minns inte var den är tagen. I alla fall såg jag på långt håll lite färg bland allt det vita och stannade snabbt. Knäppte. Jag gillar den även om man inte ser vem det är som är ute och cyklar. Eller kanske just därför. En anonym vintermotionär.
Som sagt: det kunde väl vara trevligt med några dagars vinter. Över jul och nyår. Hoppas.

Inga kommentarer: