onsdag 2 december 2020

Jag letar ljus och energi

Bild: Jörgen Auer
Mulet i Östergötland i dag, sa Radio Östergötland vid 11-tiden. Mulet? Ja, i Norrköping och Linköping, kanske. Men inte dit jag åkte. Från Mantorp, Sya och Mjölby kunde jag se himlen ljusna söderöver.  Allt närmare ljusan dag kom jag. Vilket var bra eftersom jag åkt iväg för att hitta mig själv. Det är svårt ibland i pandemitider att veta vad man ska göra. Men att då leta efter ett borttappat ego kan vara en bra början. Eller är det inte det? Duger jag som jag är? 
 
Bild: Jörgen Auer
I Boxholm sken solen. Jag kom dit via en avstickare till Ekeby och Flemminge. Och från Boxholm svängde jag av mot Strålsnäs, varifrån den här bilden är tagen. Ja, rättare sagt är det i Åsbo. Och se på åkrarna som badar i sol. Har de inte det härligt, så säg? 

Bild: Jörgen Auer
Hm. Om till och med trafikskyltarna halkat av vägen är det nog bäst att se upp, tänkte jag. Å andra sidan är det likadant. Bokstavligt talat. Å andra sidan skulle de stå i vägen på vägen och när allt är färdigt ska de ju ändå stå vid sidan och varna. Å andra sidan behövs de inte när arbetet är färdigt och linjer målade. Då får de kanske tjänstgöra någon annanstans i vårt vackra län.

Bild: Jörgen Auer
Hemkommen igen till Mantorp via Västra Harg och Östra Tollstad åkte jag och handlade på City Gross där de som handlade just då höll föredömliga avstånd. Jag tror inte jag var närmare nån än fem meter! Jo, kassörskan. Å andra sidan satt ju denna bakom plexiglas. Efter det tog jag en promenad. Villorna på Vetagärdet i Mantorp såg ut att ha fått ett extra och vackert rosa tak sedan i går. 

Bild: Jörgen Auer
Men taket var ju en bra bit bakom dem, förstås. Långt borta i Mjölby. Kanske ända nere i Ödeshög. Jag gick hem. Dagens stora fråga är om jag hittade mig. Nja, tror inte det. Jag vet inte heller riktigt vad det är hos mig själv jag letar efter. Kanske är det skrivlust. Fokusering på skrivandet. Energi. Vi får se.

Inga kommentarer: