lördag 26 december 2020

Det är ju jag som rimmar!

Ur Corren 24 december
Ja då, visst är jag med på Sportens jultävling i Corren i år igen. Det är ju jag som gör rimmen, nämligen. Och när jag presenterat åtta lätta rim (för vi vill ju ha så många svar som möjligt), ja då hör jag av mig till Sportredaktionen och berättar vilka åtta idrottsprofiler det handlar om. Då gäller det för redaktionen att leta reda på åtta bilder och beskära dem lite lagom svårt (lätt) och smälla ihop allt till en för ögat förhoppningsvis skön blandning. Sen får de lägga till när svaren ska vara inlämnade samt göra en svarskupong. 
 Eftersom Corren numera ingår i NTM-koncernen så finns tävlingen i fler tidningar. Jag är inte säker på vilka som har tävlingen i år, men åtminstone NT (Norrköpings Tidningar) och MVT (Motala Vadstena Tidning). Kanske även i Folkbladet, Kinda-Posten och Vimmerby Tidning, där publicerades i alla fall fjolårets tävling.
Mig veterligen har jag gjort det här sedan 1990. Alltid åtta profiler (en gång var det åtta idrottsklubbar), vilket således skulle betyda 240 verser.  Det blir väl en poesibok av det?
Om du läser det här och inte har någon av uppräknade tidningar, ja då kan du ju klippa ut den här kupongen och vara med i tävlingen. Eller svara på ett vykort? Gör det. Och vinn! God fortsättning.
Va? Är det svårt att läsa verserna? Syns de dåligt?
Okej då.
Vi tar de här också: 

1: En som är van att få palla
vet hur man från höjder falla
ty han hoppar högst av alla

2: "Amerka"? Nej, det var Paris
Där han satt både klok och vis
och åter vann ett första pris

3: Bör räknas in de bästa bland
Älskades i mer än ett land
tog minnesvärd hjälp av Guds hand

4: Sen länge karriär'n är över
Nu tjänar han lite klöver
på tunga täcken som söver

5: Hon ju mästarkvalen slutför
del av vinterstudion utgör.
Östgötskan lotsar oss utför

6: Två systrar efter samma mall
vinterskyttar på samma pall.
Här Lillans förnamn skrivas skall

7: Är van att vara gul och blå
Fastän i London hemmet stå
är Mjölby hemma likaså

8: Kanske vinterns snabbaste ben
Ändå ville hon byta gren
nu laddar hon på nytt igen




Inga kommentarer: