onsdag 2 oktober 2019

En hjort bland hermelinerna

 Bild: Jörgen Auer
Det här hände i går. Jag var i Boxholm på ridreportage när jag fick reda på att det låg en dovhjort och vilade i en hage. Bland korna. Därför tog jag vägen förbi hagen på hemvägen och mycket riktigt, där låg hjorten och solade i allsköns ro. Såg ut som om den alltid legat där, och vad vet jag? Men den undrade vad jag styrde med när jag stannade bilen och fotade den. När jag så backade några meter tyckte den att jag stört nog och gav sig iväg.

Bild: Jörgen Auer
Men inte så långt. Bara 20 meter där den stannade på nytt och spanade in mig. Vad gör människan? verkade den undra. Även en ko (eller var det tjurkalvar allihop?) som ville vara för sig själv en stund stirrade mot mig. Till sist tröttnade hjorten och gick och tog en närmare titt på det fina trädet. Gick sen runt trädet och försvann ur min åsyn. Kanske la den sig helt enkelt bara på andra sidan.
Jag åkte hemåt och sänder en tacksamhetens tanke till Tommy Andersson som tipsade.
En hjort bland hermelinerna syftar förstås på Karl-Gerhardkupletten "Östermalmskäring med skråpuksansikte" från 1954 där han sjunger: "för det har kommit en katt in bland hermelinerna uti våran halvdana societet". Vilket i klartext betydde att det bland Östermalms lite "finare" folk kommit in människor som försökte vara fina i lånade kläder, eller i kläder av sämre skinn.
Hjorten har inte lånta kläder, men den är i fel sällskap. Fast enligt Tommy så var den bland korna även i dag. Kanske tror den att den är en ko.

Inga kommentarer: