torsdag 10 oktober 2019

Höst på kyrkogården

Bild: Jörgen Auer
Jag åkte bil förbi Mjölby kyrkogård i dag och fick plötsligt för mig att det kunde vara trevligt att fota lite. Så jag parkerade bilen och gick de få meterna till gravplatsen. Jag har varit här förut och måste tillstå att jag gillar tegelmuren ihop med höstfärgerna.

Bild: Jörgen Auer
Så här ter sig muren från andra hållet, alltså i riktning mot Skänninge.

Bild: Jörgen Auer
Här en bild från insidan. Jag är den ende som är på kyrkogården, trodde jag och undrade vad andra eventuella besökare skulle tänka om mig. En morbid jäkel? En galen häcklöpare?

Bild: Jörgen Auer
Men sån är jag inte. Mer bara en människa som gillar färg och form. Och en som tycker att den här kombinationen är alldeles underbar.

Bild: Jörgen Auer
Jag ville ha en bild av staden också från kyrkogården. Det blev den här. På höjden längst bort i barrskogen på andra sidan bebyggelsen syntes vattentornet. Jag nickade och sa till mig själv att Mjölby är inte så dumt. Och kyrkogården längs gamla Skänningevägen är värd ett besök även för oss som inte har några släktingar begravda här. Det är rent och snyggt, lugnt samt färg och form.

Inga kommentarer: