fredag 18 oktober 2019

Varnitsa och Karl XII

Ur Hemmets konversationslexikon
Jag har berättat tidigare att jag gillar gamla lexikon. Ibland sätter jag mig och bläddrar och läser. Ibland slår jag lite på måfå. Som nu. Plockade fram Hemmets konversationslexikon i fyra delar från 1938. I band IV S-Ö öppnar jag ett uppslag på bokstaven V och ögonen fastnar på Varnitsa.
By i... osv. Och så står det att Karl XII bodde här i ett par års tid och att det var här som "kalabaliken i Bender" ägde rum 1713.
Va?
Jag måste erkänna att jag inte kände till det. Jag är inte särskilt intresserad av den svenske krigarkonungen och har aldrig varit. Men visst har jag hört talas om kalabaliken i Bender och att den unge svenske monarken befann sig utomlands och i Turkiet i flera år. Men att den omtalade kalabaliken inte skedde i Bender utan i Varnitsa var nytt för mig. Måste därför titta vad verket skriver om Bender. Vilket hittas i del I.

Ur Hemmets konversationslexikon
Okej. Och om kalabaliken då?

Ur Hemmets konversationslexikon
Hm. Jag vill veta lite mer och googlar för att få del av lite modernare forskning. Hittar en lång beskrivning av händelserna på popularhistoria.se och får reda på att svenskarna (ett tusental) låtit bygga ett större "läger" i Varnitsa och bodde där redan från år 1709 efter slaget vid Poltava, alltså i tre och ett halvt år. Det turkiska ordet kalabalyk betyder för övrigt inte tumult och oordning utan folksamling.
Men kalabalik blev det, en strid som varade i sju timmar den 1 februari mellan de till antalet åtskilligt flera turkarna och de svenskar som skyddade kungen och som slutade med att det svenska kungshuset - och kanske alla byggnaderna? - brändes och Karl XII togs till fånga. Ett 40-tal turkar och tatarer dog och tolv, tretton svenskar. Men kungen själv lär senare ha yttrat att det inte var någon vidare drabbning: "Till skämt var det för mycket, men till allvar för litet".
Den berömda ritten hem från Turkiet ägde rum i slutet av oktober till 11 november 1714 då den svenske konungen med endast två följeslagare red i förväg på det svenska återtåget. Efter dem kom en diger skara med militärer, tjänstefolk, totalt cirka 1170 personer som dessutom medförde 1 625 hästar och 147 fullastade vagnar.
Det där önskar jag att jag hade fått se. Inte kalabaliken, men återtåget.

FOTNOT: Varnitsa ligger i dag i Moldavien

Inga kommentarer: