torsdag 31 oktober 2019

På besök i Boställets kafé

 Bild: Jörgen Auer
Mitt på slätten utanför Linköping ligger Maspelösa och Flistad. Där någonstans hittar man även Boställets vedugnsbageri. Skam till sägandes har jag inte varit där tidigare. Men i dag var det dags för ett besök efter att jag läst ett inlägg på Facebook av Johanna Demir.

Bild: Jörgen Auer
Man kan säga att jag blev glatt överraskad. Så trevligt det var i bageriet! Och så gott det luktade av mat- och fikabröd. Dessutom var det gött och varmt att komma in från den lite kylslagna och blåsiga slätten runt den ombyggda ladan.

Bild: Jörgen Auer
Sedan oktober 2011 har det funnits ett bageri och kafé på Maspelösa Boställe där Karin Lorin och Ulf Johansson Lorin bor med tre barn, vilket jag läser på företagets hemsida bostallets.se. Naturligtvis finns Bostället också på Facebook.

Bild: Jörgen Auer
Vad jag åt? Hm, låt se, jo: en jättegod ostsmörgås, gjord på ett grovt bröd med frukt och nötter i. Fantastiskt gott. Dessutom provades Boställets våffla med sylt och grädde. Mmm. Kaffe till det, förstås. Samt hittade vi ett solbelyst fönsterhörn i den till kafé ombyggda ladugården, där vi njöt av eftermiddagstillvaron en halvtimme. Ladugården ja, i kaféet gillade vi verkligen att gammal inredning tagits tillvara liksom även gamla namnskyltar på kor. Stjärna, Saga, Björg, Sivan, Ella och de andra namnen minner om en annan tid på Bostället och lockar även fram besökarnas egna minnen av svunna tider i andra ladugårdar. Som avslutning kan sägas att vi naturligtvis köpte med oss bröd hem också. Dock glömde jag att fota verksamheten i bageriet. Det får bli nästa gång, för naturligtvis kommer vi gärna åter. Tack, Karin och ni andra.

Inga kommentarer: