tisdag 29 oktober 2019

Rönnen lyser upp tillvaron

 Bild: Jörgen Auer
Vad rönnar är fina! De lyser upp en grå vardag. I dag var det visserligen inte gråväder i Bäckhult, men en rönn stod för vinröd glädje framför det grå och frostnupna bergstupet (något namn har jag aldrig hört på berget så jag kan nog döpa det till vad jag vill). Det får bli Stupaberget.

Bild: Jörgen Auer
Annars var det en lugn och tyst dag. Drögen lyste blå och verkade sträcka sig mot solen. Eller låg och solbadade. Är det sommar nu, vågade sig sjön att fråga. Nej, svarade solen. Jag ville bara värma dig lite efter nattens och morgonens kyla. 
Och lite varmare blev i alla fall den som vände sig mot solen.

Bild: Jörgen Auer
Som den här rönnen nere vid vattnet. Åh, så den lyste med sina röda klasar som kontrasterade fint mot den blå sjön - Drögen som kluckade försiktigt mot strand för att inte störa. 

Bild: Jörgen Auer
Det är som en tavla, brukar det heta, och så var det denna tisdag. Jag stod en bra stund och bara njöt av höstluften och försökte fånga stunden. Här är den. Min minnesbild av 29 oktober 2019.

Inga kommentarer: