lördag 19 oktober 2019

En lördag i oktober

Bild: Jörgen Auer
Mantorp och ett stycke utanför detsamma i dag, denna lördag 19 oktober. Vad kan man säga om den? Tja, att vädret var bra, varmt, så där en 13-14 grader. Och med en hel del sol. I Östergötland, alltså. Annorstädes vet jag inte.

Bild: Jörgen Auer
Mer? Ja, låt se: jo, att det var mycket gult. Precis som det har varit de senaste två veckorna. Och jag säger precis som andra gjort före mig på sociala medier: är det inte ovanligt gult i år?

Bild: Jörgen Auer
Fram mot kvällen tog jag en promenad och lät kroppen bestämma. Det betydde att jag gick ganska långsamt och undgick att bli svettig. Jag tänkte på allt och ingenting - mest allt - och plötsligt var jag hemma igen. Riktigt hur det gick till vet jag inte, men jag befann mig hux flux i trädgården och betraktade björkarnas blad och solen. Försökte få till någon bra bild. Lyckades inte särskilt väl.

Bild: Jörgen Auer
Jag tänkte på dagen som gått. På sonen Martin och hans Frida och Fridas 11-åriga son William som besökte oss en stund i dag. Vi pratade lite fotboll, lite Hofors där Frida är född och uppväxt och vi pratade om Williams innebandy i Bergs IK och fotboll i Ljungsbro IF. Och jämförde med när Martin var pojke och spelade i Mantorps FF och Västra Harg på 90-talet. Skillnad. Mantorp åkte nästan aldrig på några cuper. I dag åker en del pojk- och flicklag på flera om året och behöver så klart dra in pengar. Kränger strumpor och underkläder, bingolotter, julpapper,  you name it. Det kan bli ganska dyrt för föräldrarna.

Bild: Jörgen Auer
Pengar var det fråga om även på Smedstad Ridcenter i dag när Sveriges största hästloppis kom på besök. Men inte så mycket pengar, även om det fanns täcken som kostade över 2 000 kronor. Å andra sidan fanns det andra säljare som sålde täcken för 20 kronor styck. 5 för 100 kronor. Det gick att fynda och besökarna var många. Däremot var det bara nära hälften så många säljare som förra året. 45 nu, 80-talet då. Besökarna var fler nu. Det var nog vädrets förtjänst. Själv var jag där för att göra ett reportage till tisdagens Corren, och jag tror att det går även i MVT. Mer därom vet jag på måndag. Hur som helst så mötte jag säljare (ridfolk) från Motala och pratade med åtvidabergare och Linköpingsbor. Och med Sveriges största hästloppis grundare och ägare Linnea och Fredrik Holländer.

Inga kommentarer: