onsdag 9 oktober 2019

En stund i biblioteket

Bild: Jörgen Auer
I dag blev det en stund i biblioteket. Mitt eget, alltså. Där det mesta, och nästan enbart, rör sig om böcker med östgötsk anknytning. Antingen handlar de om Östergötland eller är skrivna av östgötar. Men där finns ett 40-tal andra böcker, bland dem en Focusbok där Focus presenterar Sporten, eller som man säger: all världens sport för hela familjen, del 2, utgiven 1967 på Almqvist & Wicksell/Gebers förlag.
Inte en text, förutom presentation, i övrigt är det rekord och resultat. Dock får man veta att del 1 innehåller en krönika om Olympiska spelen, en alfabetisk uppslagsbok, biografier över kända idrottsmän samt ett index med register och ordförklaringar.
Men här sitter jag med resultatdelen och bläddrar. Vad kan jag säga mer än Oh, Gud så många resultat. Med början i OS i Aten 5-15 april 1896. Först ut är friidrotten och 100 meter som vanns av amerikanen T. Burke på 12,0. Bara hans tid är utskriven, tvåan F. Hoffman från Tyskland och trean A. Szokolyi, Ungern står utan. En svensk deltog, Henrik Sjöberg, men denne blev oplacerad. Han deltog i flera grenar och nådde sin bästa placering i höjd där han slutade fyra på 1,70. I längd kom Sjöberg sexa med 5,80 och i diskus blev han oplacerad. Dessutom deltog Sjöberg i den mycket ovanliga sporten hopp över häst! Även där blev han utan placering.
Det där att hoppa över häst förde mig in på ridsport varför jag bläddrar fram till sidan 369 där jag bland resultat på hästryggen fäster mig vid Ninna Slöör. Ninna var nämligen 1966 första kvinna att vinna ett för herrar och damer gemensamt SM i dressyr efter att ha kommit tvåa året före.
Den här boken utgavs ju 1967 så det blir till att googla om jag vill veta med om Ninna Slöör. Och det vill jag. Finner då att hon tillsammans med Casanova vann SM även 67, 68 och 69. Dessutom ingick hon och Casanova i det svenska bronslaget vid OS i München 1972 tillsammans med Ulla Håkanson - Ajax och Maud von Rosen - Lucky Boy. Sovjet vann före Västtyskland.
Jag vill veta mer och ser att Ninna var född Stumpe i Köpenhamn 1940. Av en svensk mamma. Efternamnet Slöör fick hon genom sitt första äktenskap. Men i München tävlade hon bland andra mot sin blivande make nummer två, John Swaab i Hollands lag som slutade på åttonde plats. Individuellt kom Ninna på tionde plats och John på 28:e plats (källa: sok.se)
Ninna Stumpe Swaab bor i Skåne och tillhör Stensäters Ryttarförening. I yngre dar tillhörde hon Malmö Civila Ryttarförening. Hon är sedan länge A-tränare i dressyr och mottog 2015 utmärkelsen Mastertränare. 2018 intervjuades hon i Turhpodden (Tankar ur en ryttares huvud) av Felicia Gårdlund som driver denna podcast. Den finns att lyssna på, men jag orkade inte hela intervjun, jag kan dock konstatera att 79-åriga Ninna fortfarande talar danska.
Där ser man vad ett idrottsresultat i en bok kan leda till. Och ja, jag googlade även Henrik Sjöberg. Han kom från Stockholm och deltog som ende svensk i OS i Aten.

2 kommentarer:

jerker sa...

Vilken bokvägg!! Inte utan att jag är lite avundsjuk. Bra samlat.

Anonym sa...

Jag knackade dörr hos Ninna 2017 då jag sökte stallplats i trakten där hon bor.
Det var en rakryggad dam med sporrar och en stark personlig karaktär som släppte in mig.
Hon rökte en cigarill.
Jag visste då inte vem hon var men fick reda på det i efterhand. Hon berättade att hon red varje dag.