torsdag 4 mars 2021

En fransos på väg upp

Bild: Jörgen Auer
Äntligen dags för en utländsk bil igen i min serie Trailers på svenska vägar. Den här gången från Frankrike, närmare bestämt från lilla staden Aubenas i sydöstra delen av landet (12 200 invånare). Det är där i regionen Auvergne-Rhone-Alpes som såväl Aubenas som Transports Laperriere-Groupe Mazet hör hemma. Exakt vilka varor företaget transporterar vet jag inte, men eftersom den här bilen sågs vid MöbelTrend i Mantorp borde väl möbler vara en rimlig gissning som åtminstone en vara i verksamheten.
Laperriere grundades 1989 och köptes 2011 upp av Groupe Mazet.
Enligt dnb.com (Dun & Bradstreet) hade Laperriere 2019 en omsättning på 9,35 miljoner dollar och 56 anställda. Mazetgruppen, med 90 års erfarenhet, har 1300 anställda, kör 50 miljoner kilometer per år, har 29 filialer, 10 logistikcentra, hemsida som heter mazet.com
Just som jag skrivit färdigt och publicerar inlägget upptäcker jag att Laperriere finns på Facebook också. Och där står att företaget hör hemma i ännu mindre Arbent (3 300 inv) i kantonen Oyonnax-Nord i arrondissementet Nantua. 
Kanske beror de två olika adresserna på att den första jag skrev är från när Laperriere stod på egna ben och den andra är nuvarande adress?

 
 

Inga kommentarer: