måndag 22 mars 2021

Promenad på åsen

Bild: Jörgen Auer
Här bor jag! Uljebergs säteri, Hagen. Och nej, vindkraftverket ligger inte riktigt så nära som det ser ut som. Jag hör det inte. Mig stör det inte. Fast jag är ju så ny i området, förstås. Har inte ens flyttat in än. Och åter nej, jag har inte hela huset för mig själv. 

Bild: Jörgen Auer
I dag hade jag besök av dottern Pernilla som förutom att hjälpa till med flytten följde med på en promenad på åsen. Det påminner om Gotland, sa hon. Ja, och Öland, sa jag. Spännande, sa vi båda.

Bild: Jörgen Auer
Någon kilometer bort besökte vi ödegården Fridhem, på andra sidan E4-an från Viby handelsträdgård sett. Vi enades om att det måste ha varit fint här en gång i tiden. Nu är det så slitet att det är förenat med livsfara att försöka gå in i husen. Men det är fint på ett annat sätt. Snödropparna förhöjer upplevelsen.

Bild: Jörgen Auer
Här kommer jag nog att gå ofta, för att fota och syna av området lite mera noggrant. Härifrån ser man ju delar av Mantorp och Viby från fel håll, så att säga. Vilket skapar nya upplevelser och minnen. Det blir nog mysigt att gå omkring här och kanske ta med fika, sa jag. Skulle tro det, sa Pernilla.

Inga kommentarer: