onsdag 3 mars 2021

Lite mars och Skanke

Bild: Jörgen Auer
Mars är en lustig månad. Den vet inte riktigt vad den vill. Ibland beter den sig som februari och ibland som april. Vägarna kan vara torra och fina som vårvägar, men också vintrigt luriga. Och inte råder samma förhållanden överallt, heller. Det som verkar vara isfritt och påminna om våren kan i nästa kurva vara rena rama isgatan. Så se upp. Den här bilden togs i förrgår vid Mörkviken från vägen mellan Ulrika och Kisa, där sjön Drögens sydligaste delar är belägna. I Mörkviken finns också ett naturreservat.
Gjort i dag? 
Ingenting. 
Jo, jag har varit Anneli Sköld behjälplig med Facebookåtgärder vid kapning.
Rättare sagt, jag hoppas att jag kunde hjälpa henne.
I övrigt har jag talat i telefon med min kusin Lennart Andréen i Borås i över en timme. Släktforskning. Trevligt. Och bara för det tog jag fram en av mina många pärmar med min forskning (nej, jag har den inte i digitaliserad form) och tipsade honom om vår tidiga jämtländska släkting Karl Pederson Skanke i Hov, Alsen. Vad? När Skanke levde? Jo, cirka 1360 till maj 1430. Det är ett tag sen. Väpnare var han. Nej, nej, naturligtvis inte Lennart, han var bankman. Karl. 

Inga kommentarer: