onsdag 10 mars 2021

Jag gör rakt ingenting

 I kväll fick jag frågan: vad gör du?

Jag svarade som det var: rakt ingenting.

Efteråt tänkte jag på mitt svar och kom på att jag aldrig i livet har sagt snett ingenting. Varför säger man rakt? Det räcker väl med ingenting? 

Eller finns det gradskillnad i landet ingenting? 

Alltså, om jag inte gör någonting alls. Då gör jag ju ingenting. Och säger det.

Men vad betyder ordet rakt i sammanhanget? Förstärker det verkligen ingenting? Går ordet ens att förstärka? Om man säger det flera gånger i rad betyder det ändå samma sak: jag gör ingenting, ingenting. Näe, ingenting. Ingenting gör jag.

Fast det låter förstås lite mer med så eftertrycklig nolltaxa. Men ingenting kan vara mer än ingenting. Noll är noll.

Det händer också att man svarar ingenting alls, eller absolut ingenting. Det märkliga är att man ljuger varje gång, för visst gör man någonting. Ser på teve gör jag när jag gör ingenting. Nu har jag nyss sett en gammal Wallanderfilm - Bröderna. Tidigare i kväll hoppade jag lite mellan Champions League-fotboll Paris SG-Barcelona och SM-semifinal 3 i damhockey mellan Luleå och Djurgården. Jag tyckte den senare matchen var bättre.

Se på teve är ett riktigt ingentinggöra. Man gör ofta ingenting, bara sitter där och glor. Gör man nåt så är det väl äter. Det kan man faktiskt göra och ändå få det till ingenting. 

Jag tror att rakt ingenting träffar mitt i ingentingkänslan. Om man tänker sig ingenting som en rak linje med en tydlig början och ett klart slut så avser jag med ordet rakt pricka mittpunkten. För visst finns det en början och ett slut. Början är det tillstånd då man till exempel kan säga eller tänka: nä, nu har jag jobbat färdigt och måste vila lite. Nu ska jag sätta mig en stund och inte göra nånting. Jag ska bara vara. Göra ingenting. 

Och när man slutar göra ingenting kanske man sträcker på sig och tänker: oh, så skönt det var att göra ingenting. Nu måste jag sätta igång igen. Men vad var det nu jag höll på med?

Fast så säger inte jag nu. Jag ska lägga mig och försöka sova. 

Om morgondagen vet jag rakt ingenting.

Inga kommentarer: