tisdag 27 april 2021

Ännu en dag på åsen

Bild: Jörgen Auer
Vädret spelar egentligen ingen roll. En travhäst behöver träning. Travtränaren också. Dagligen.
 
Bild: Jörgen Auer
Men visst måste det väl vara skönare att träna för både kusk och häst när solen skiner?

Bild: Jörgen Auer
Jag följer dem från min promenad på Uljebergsåsen och vet att jag är upptäckt. Tränaren vinkar till och med. Inte hästen. Men den vet. Blixtsnabbt bestämmer den om jag är en fara eller inte. Skrittar sen på. Snart blir det dags att börja springa. Trav.

Bild: Jörgen Auer
Det sista jag ser av dem i dag är på andra varvet, fem minuter efter det första, när de skymtar mellan tallarna på åsen.

Bild: Jörgen Auer
Tallarna ja, visst är det en man uppe i den här tallen? Travspion? Eller Fantomen? Tarzan?

Bild: Jörgen Auer
Och här är ju helt klart en varg eller vargsläkting. Otäck hur som helst och inget man vill möta en mörk natt. Ja, inte på ljusan dag, heller. Jag blev riktigt rädd.

Bild: Jörgen Auer
Men här är en trevlig prick. Och så glad! Troligen för att livet leker och för att friheten känns underbar uppe i det blå. Jag kan flyga, jag kan flyga.
 

Inga kommentarer: