lördag 3 april 2021

Någon vakar över oss

Bild: Jörgen Auer
Visst påminner vindkraftverken om Jesusstatyn i Rio de Janeiro.  (Christo Redentor)? Nu när det är påsk och sånt är det lätt att få Jesus med sig i tankarna. Vem var han? Hur var han som pojke? Vad sa hans mamma när han höll på och lekte med brödet hemma vid köksbordet och verkade kunna dela det hur många gånger som helst? Hans syskon jublade troligen i högan sky över det remarkabla trollerier. Men var hans moder, den blida Maria, lika glad? Jag tror inte det.

Bild: Jörgen Auer
Jag vände mig om och såg Uljebergs Säteri. Vackert, tänkte jag. Och det gällde såväl säteri som himmel. Men jag kan inte riktigt med att luften var så kylig att det var bäst ta med väntar.

Bild: Jörgen Auer
Gärna lite färg, tänkte jag högt och vips dök det upp tussilago som ville vara med. Det fick de.

Bild: Jörgen Auer
Sen såg jag vatten och undrade om jag såg rätt. Jo, då. Det finns en damm på Uljeberg. Den är inte stor, men sevärd ändå.

Bild: Jörgen Auer
För den somgår sakta tar det nog tio minuter att gå runt dammen. Jag gjorde det på två.

Bild: Jörgen Auer
Så fick jag syn på det sagolika trädet (är det en ek?) i bortänden av dammen. Så fin att mina ögon nästan tårades. Härlig plats för en kommande och förhoppningsvis vårlig fika.

Bild: Jörgen Auer
Sen blev det afton. Och eftersom det är påsk nu så heter dagen påskafton. Den har en påskaftonskväll nu. Själv har jag  påskaftonskvällsgodisstund. 
Glad påsk!


2 kommentarer:

Sven G sa...

Hej! Jesus-statyn kallas Corcovado, mvh Sven

Auer sa...

Hej, Sven. Statyn heter Monumento Cristo Redentor och står på berget Corcovado.