tisdag 20 april 2021

Södergående på E4 vann


Bild: Jörgen Auer
Jag brukar roa mig med att fota transportbilar och presenterar sedan de företagsnamn som står på bilarnas sidor. Det gör jag i den här  bloggen och kallar den serien för Transport på svenska vägar. I dag fick jag för mig att jag skulle räkna antalet tunga bilar som passerade på E4 utanför Mantorp under en timmes tid, mellan 16:20 och 17:20. 

Bild: Jörgen Auer
Det är ganska många transporter som går via bil, det ser man ju med blotta ögat när man är ute och åker på vägarna. Det var också därför min serie drogs igång, jag blev helt enkelt nyfiken på var alla bilar hörde hemma. 
Dagens räkning, där mindre transportbilar inte fick vara med, "vanns" av södergående trafik. På en timme noterade jag 144 lastbilar, med eller utan släp. I norrgående fil blev siffran 124. Kanske blir siffrorna helt annorlunda om jag räknar på morgonen i stället? Dessutom har jag "upptäckt" en annan mycket intressant väg. För oj så mycket transporter som äger rum mellan Mantorp och Västerlösa. 
Men den får räknas en annan gång. 

Inga kommentarer: