söndag 20 juni 2021

Väder vi anat hela dan

Bild: Jörgen Auer
Hästarna går i hagen och verkar hur lugna som helst. Bekymrar sig inte. Ändå vilar det en aning om oväder över Uljeberg, Mantorp, Mjölby, Östergötland. Vad SMHI säger vet jag inte, men jag har den aningen. Känner den. För det är så varmt och fuktigt. Har varit hela dan. Jag tror på åska. Och en regnskur. Det trodde jag vid 20-tiden under en kvällspromenad, och det tror jag ännu mer nu när jag till och med kan höra åskan mullra, om än på rejält avstånd. Men kommer den inte närmare och närmare?
jo-o, va? Hoppas det. Och att det efteråt blir en annan typ av värme.
Och där mullrade det ordentligt! Nu är den här. Hela Uljeberg gungade nästan till. Vad är klockan? 23:28. 
Men vad händer? Ingenting. Inget regn. Nähä. Bara muller som redan tycks ha dragit förbi och befinner sig nånstans kring Roxen 12:48. 
Men aningen ändrar jag inte på. Hur skulle jag kunna det? Jag har ju haft den hela dan, men kanske är min kropp programmerad att vara någon annanstans? Eller så tänker jag åt nån annan.

Inga kommentarer: