onsdag 23 juni 2021

En ko, en mor, en bro

Bild: Jörgen Auer
Vad kan man säga om onsdagen 23 juni 2021? Ja, man kan ju alltid säga att dagen började sömnigt med de här sovande korna på Uljebergs ägor utanför Mantorp och avslutades med att Sverige vann sista gruppspelsmatchen i fotbolls-EM med 3-2 mot Polen. Eller nej, den matchen började ju klockan 18, det måste väl ha hänt något efter det. För det blev väl kväll? Ja, det stämmer och på kvällen vann spelade Portugal och Frankrike oavgjort 2-2, samma resultat som mellan Tyskland och Ungern samma tid.

Bild: Jörgen Auer
En av dagens mest spännande bilder, om jag får säga det själv, tog jag dock på morgonpromenaden. Strax efter mötet med de sovande korna tog jag den här "gräsliga" bilden. Ett ovanligt kraftigt strå stack upp och gjorde sig mer synligt än andra. Det visade sig vara Viby kyrka som hälsade gomorron.

Bild: Jörgen Auer
Ännu på morgonpromenad upptäckte jag ny vinkling på den här skylten som jag annars plåtat flera gånger tidigare. Nu fick den särpräglade skylten med tre "lösa" på en och samma skylt, Maspelösa, Normlösa och Västerlösa sällskap av ett vindkraftverk. 

Bild: Jörgen Auer
Senare på dagen åkte jag till Norrköping för att besöka gamla mor, 98, på äldreboendet. Tog som vanligt gamla vägen (hatar E4) och hamnade i viloläge en stund medan några båtar passerade på Göta kanal. Jag tänkte på Trump när den väldeliga bron reste sig som en ogenomtränglig mur och funderade på vad jag skulle ha gjort om jag varit flykting på väg mot USA och en sån här bjässe stod i vägen. Hur hade jag tagit mig över muren? Enkelt. Jag hade gått över i nedfällt läge.

Bild: Jörgen Auer
Väl hemma igen och efter Sverigematchen gick jag en ny runda. Många rundor blir det. Travhästarna åt visst middag, tror jag och de verkade inte bry sig så värst om mig. Till en början. Men så började jag prata med dem. Och ni bara äter, kläckte jag ur mig.

Bild: Jörgen Auer
Det skulle jag tydligen inte ha sagt för den här kamraten vände på direkten och stegade fram mot mig. Inte hotfullt, långt ifrån. Nej, det var som ville hen förklara varför maten var så viktig och visst kunde jag få lite uppmärksamhet. Men bara en kort stund. En snabb lukt på min utsträckta hand räckte. 

Bild: Jörgen Auer
Klockan var bara 21. Hur kan det då redan vara natt? frågade sig den här söta kossan. Ja, säg det. 
Men nu är det natt. Det här inlägget skriver jag färdigt 23:59.
Men 00:05 lägger jag till följande rad: Mår mor bra? Kor mår bra. En bra ko mår. Mor är rar. En ko har en far. Tror jag. 
Vad tror jag mer? Jag tror att alla ord betyder något. En ko, en mor, en bro, alla. God natt.

Inga kommentarer: