torsdag 10 juni 2021

På litterärt besök

Bild: Jörgen Auer
I Motala är det vackert året om. Inte överallt, kanske. Men vid vattnet. Den här bilden tog jag i dag när jag hade litterära avsikter med ett besök. Jag var nämligen i Östergötlands sjöstad för att leta efter östgötaböcker till min digra samling. Naturligtvis hittade jag inga böcker just här vid båtarna eller på Motalabron. Men det här inlägget blir så mycket vackrare med bilden ovan från hamnen på södra stranden.

Bild: Jörgen Auer
Just det ja, Södra stranden, det är ju där man bygger ett något högre hus nu (det ska bli två till på denna två dagar gamla bild från norra stranden. Just Södra stranden tycker jag är ett utmärkt namn på ett bostadsområde. Fast så ska det inte heta. Nej, nej. Det är tydligen bestämt att det ska heta Fotogengatan.  Det kan omöjligen vara Motalaborna som har bestämt ett så fult namn. Det måste vara ett politiskt beslut. Kanske för att den här bänken mitt emot är så fotogenisk.

Bild: Jörgen Auer
Det är den här skogsödlan också. Såg den i dag när den låg och solade hos mig i Uljeberg. Den såg så lugn och trygg ut, jag tror att den sov. I alla fall rörde den sig inte ur fläcken medan jag fotade den samt googlade om ödlor i Sverige. Det finns bara tre arter i Sverige, Det här är den vanligaste. De andra är sandödlan och kopparödlan, den senare även känd som kopparorm. Själv har jag alltid sagt just kopparorm om denna benlösa ödlevariant som mestadels ses ligga överkörd på en väg någonstans. Alltså, det är så jag oftast ser den. Vi som går mycket, vandrare, flanörer och promenerare, vi lägger nämligen märke till saker och ting. Väldigt ofta har vi dock inte en aning om vad det vi ser heter, varför vi envisas med att fråga alla vi möter om vad den och den blomman eller insekten kan heta. Och så visar vi en bild som vi tagit på 15 meters håll och det är fullkomligt omöjligt att se vad bilden föreställer.  

Bild: Jörgen Auer
Här ser man dock tydligt att det är en stor sten och två träd, samt en stor äng. Det är en bild jag tog i onsdags nära Grensholm. Den får vara med här för att jag helt enkelt tycker den är vacker och representerar något som jag älskar: Östergötland. Vilket leder mig in på svaret på en fråga jag fått under kvällen: hittade du några böcker?
Visst, jag var på Motala Återvinning och handlade för en summa av 110 kronor följande böcker: Verner von Heidenstam och Ellen Belfrage, Historien om Folkets Hus (Norrköping),Vallaskogen Linköpings lunga, Göta kanal en resa på tvärs, Så fick Linköping sin position Mitt i tekniken, Mariafönstren i Linköpings domkyrka, Vadstena (Magnus Engberg), Den tidlöse modernisten (Martin Kylhammar) och Ur minnets gömmor (Robert Marks von Würtemberg).

Inga kommentarer: